Harm Besseling zette de eerste schetsen voor een elektrische motorfiets zo’n vier jaar geleden op papier. In 2018 zal de eerste op de openbare weg rijden. Met hoge snelheid ontwikkelt zijn bedrijf zich van start-up naar goedlopende onderneming. NXT Motors gaat een volwaardig en betaalbaar alternatief bieden voor de traditionele high performance motoren. Daarmee zal hij de markt flink opschudden.

,Ik ben een fervent motorrijder’’, zegt de Westfriese ondernemer. ,,Op mijn 18e heb ik direct mijn rijbewijs gehaald. Ik ben een ‘petrolhead’, maar zie de potentie van de elektrische aandrijving. Die is in mijn ogen superieur aan de benzinemotor. Met deze elektrische motorfiets gaan we de conservatieve motorenindustrie openbreken. Er worden wel elektrische motorfietsen op de markt gebracht, bijvoorbeeld door Yamaha en BMW. Dat zijn echter stadsmotoren en scooters met een kleine range en beperkt vermogen. Wat elektrisch rijden betreft is er een achterstand van decennia op fabrikanten van auto’s. Wij brengen een volwaardige high performance motorfiets op de markt die geschikt is voor sportief gebruik, woon-werkverkeer, circuitdagen enzovoorts. Eentje die bovendien betaalbaar is voor de gemiddelde portemonnee.’’

Comfortabel racemodel

De eerste motor die NXT Motors op de markt brengt, is een zogenaamde naked bike, een comfortabel racemodel voor de openbare weg. Alle bouwstenen zoals het frame, het batterijenpakket en de motor komen uit eigen koker. ,,Elektrisch rijden maakt je onafhankelijk. Onze motorfiets heeft een minimaal bereik van 200 km. Opladen kan gewoon thuis of op het werk via het normale stopcontact. Als motorrijder wil je niet afhankelijk zijn van de openbare infrastructuur.’’

Impuls dankzij financieringsbegeleiding

Een gat in de markt zien, betekent nog niet dat je een bedrijf hebt, merkte de ambitieuze ondernemer al gauw. ,,Dit soort ontwikkelingen is kostbaar. Al vrij snel kwam Ontwikkelingsbedrijf NHN in beeld en is de zaak in een stroomversnelling gekomen. Ze hebben ons onder meer geïntroduceerd bij hun netwerk. Ze gaven me een voucher van PNO Consultants. Die hebben geholpen ons businessplan aantrekkelijker en beter leesbaar te maken voor potentiële investeerders. Ook mochten we een pitch houden bij een event en zo zijn we in gesprek geraakt met PIM, het Programma Investeringsgereed Innovatief MKB van de Provincie Noord-Holland. Hoogtepunt van 2017 was het binnenhalen van een grote Europese VIA-subsidie  (Versneller Innovatieve Ambities). Dat was een ingewikkeld en intensief traject binnen strakke kaders. Ook hebben we twee crowdfundingsacties opgezet. NHN heeft voor ons de afgelopen jaren een grote toegevoegde waarde gehad. Ze geloven in ons en hebben financiële kansen voor ons gecreëerd. Ik ben zeer positief over hun inzet en de impuls die ze aan ons bedrijf hebben gegeven.’’

Zoeken naar productielocatie

Inmiddels is het prototype gereed en werkt NXT Motors aan een preproductiemodel. ,,Die wordt in de zomer van 2018 gepresenteerd. Wat op papier stond, is nu werkelijkheid. Het is een prachtige machine met de geometrie die ik voor ogen had. In 2019 zal de eerste NXT-motorfiets op kenteken staan en start de productie van de eerste serie, zo’n duizend stuks. Daarbij kiezen we overigens uitdrukkelijk voor Noord-Holland. We zijn op zoek naar een goede locatie in de regio, waar we ons verder kunnen ontwikkelen. Ook zoeken we nog samenwerking met regionale partijen op het gebied van logistiek, distributie en opslag.’’

‘We zijn volhardend’

De eerste reacties uit de markt zijn zeer positief. ,,We hebben niet de illusie dat we in een klap een grote volumespeler worden. Als we onze prognoses halen, zijn we dik tevreden. Hoe dan ook vinden we een weg om deze motor op de markt te zetten. We zijn heel volhardend, dat gaat lukken. Eerst gaan we ons focussen op Europa, dan de Verenigde Staten en daarna de rest van de wereld.’’

www.nxtmotors.nl