ValueMe

Iets opzoeken in Google of berichten van vrienden lezen op Facebook, doe je niet onopgemerkt. Zonder dat je daar iets over te zeggen hebt, verzamelen deze internetgiganten bij elke muisklik jouw persoonlijke data. Met de verkoop daarvan verdienen ze miljarden. Dat moet veranderen, vindt ValueMe uit Heerhugowaard. Dit bedrijf wil consumenten de controle en het juridisch eigendom over hun eigen data teruggeven.

Iets opzoeken in Google of berichten van vrienden lezen op Facebook, doe je niet onopgemerkt. Zonder dat je daar iets over te zeggen hebt, verzamelen deze internetgiganten bij elke muisklik jouw persoonlijke data. Met de verkoop daarvan verdienen ze miljarden. Dat moet veranderen, vindt ValueMe uit Heerhugowaard. Dit bedrijf wil consumenten de controle en het juridisch eigendom over hun eigen data teruggeven.

Het is tijd voor een digitale revolutie, vinden vader en zoon Henri en Laurent Engel, de aanstichters van ValueMe. ,,We zijn de zeggenschap over onze eigen data kwijtgeraakt. Stel je voor dat de postbode een persoonlijke brief aan jou eerst opent en leest, voordat hij hem bij jou door de brievenbus gooit. Dat zou je toch woest maken? Op internet gebeurt hetzelfde, maar dat zien we niet. Dus maken we ons er niet druk over.’’

"We gaan voor een internetrevolutie zorgen"

Henri en Laurent Engel, oprichters ValueMe

Online advertenties

Bij elke handeling die we verrichten op internet wordt data verzameld; bij het aanmelden voor een nieuwsbrief, bij het klikken op een YouTube video, bij het zoeken naar een product. Op basis van die data krijgt een consument advertenties te zien. Henri heeft een Adblocker geïnstalleerd om te meten hoe vaak hij benaderd wordt. ,,In drie jaar tijd zijn er op mijn computer 819.000 advertenties geblokkeerd. Dat zijn er zo’n 750 per dag. We hebben uitgerekend dat die een waarde van tussen de tien- en twintigduizend dollar vertegenwoordigen. Dat bedrag hebben Google en Facebook aan mij verdiend.’’

Twee personen op de foto

Jouw data heeft waarde

Die waarde komt de consument zelf toe, vinden vader en zoon. ,,Het is hoog tijd om de consument de controle over zijn of haar eigen data terug te geven. Onze essentie is: jouw data is van jou en niet van iemand anders. En dat geldt ook voor de waarde die daarbij hoort.’’ Samen met een aantal internationale partners, waaronder TÜV, Tilburg University, Stenden University en IT-bedrijven Ilionx en Betty Blocks, wordt gewerkt aan de ontwikkeling van de ValueMe-app als onderdeel van een Digital Data Passport. ,,Hierin geven consumenten zélf aan of en zo ja, welke informatie ze willen delen: hier werk ik, met die persoon ben ik getrouwd, ik wil daarheen op vakantie, etc. Hoe meer je wilt delen, hoe hoger de contante waarde of beloning die er tegenover staat. Denk aan een korting op je autoverzekering of een aanbieding bij de supermarkt. Bedrijven die zich aansluiten weten dat ze direct praten met consumenten die gericht op zoek zijn naar hun product of dienst. Hiermee ontstaat meer relevantie en valide informatie. We draaien het verhaal dus om: het model wordt Consumer-to-Business. Uit onderzoek is gebleken dat consumenten hierdoor het gevoel krijgen een serieuze gesprekspartner te zijn.’’

Camping in Zuid-Frankrijk

De marketingwereld is verslaafd geworden aan Google, vindt Engel. ,,Bedrijven spenderen duizenden euro’s aan advertenties, maar het is vaak schieten met hagel. Je weet als adverteerder niet of je de juiste mensen bereikt. Wij geloven dat eerlijk gebruik van data tot een betere match en interactie tussen consument en bedrijf zal leiden. In de ValueMe-app kan een consument bijvoorbeeld aangeven dat hij in mei wil kamperen in Zuid-Frankrijk. Campings kunnen hem, met instemming, vervolgens heel gericht benaderen en een voordeligere aanbieding doen, omdat ze precies weten wie hij is en wat zijn behoeftes zijn.’’

Twee personen op de foto die aan het wandelen zijn

Europese subsidie

De twee beseffen dat ze het opnemen tegen reuzen en een enorme omslag in denken moeten bewerkstelligen. ,,Het is een project van de lange adem, maar Facebook is ook begonnen door twee studenten in de garage die in iets geloofden. Bovendien geeft de weg van de geleidelijkheid vaak de beste inzichten.’’ Een deel van de financiering komt uit Brussel. ,,We hebben afgelopen jaar een call gewonnen in het kader van EU H2020 Next Generation Internet, een Europees subsidieprogramma voor innovatie en onderzoek. Controle teruggeven aan de gebruiker ter bevordering van het vertrouwen in het internet staat hierbij centraal. En dat is precies wat wij doen. Ontwikkelingsbedrijf NHN heeft ons geholpen bij de aanvraag. Ze hebben ons in contact gebracht met adviesbureaus PNO en KplusV. Met hun ondersteuning hebben wij onze business case op papier gezet. Daarmee hebben we ons goed kunnen presenteren in Brussel.’’

Omslag in denken

De ValueMe-app wordt komende zomer op kleine schaal gelanceerd. ,,We kunnen geen miljoenen uitgeven aan massamarketing. Daarom beginnen we met een pilot in de regio groot Alkmaar. Er zijn al retailers die zich hebben verbonden. Geïnteresseerde ondernemers zijn van harte welkom zich ook aan te sluiten. Met wat we hieruit leren, lanceren we een half jaar later de 2.0 versie van de app. Dan willen we Nederland veroveren, gevolgd door de Benelux, Europa en de wereld. Immers, overal willen burgers en ondernemers met elkaar in contact komen op basis van relevantie en goede informatie. Onze toekomstdroom is dat ValueMe, Waardeer Mij, wereldwijd een begrip wordt. Ik zou het geweldig vinden als het uiteindelijk als werkwoord wordt opgenomen in de Cambridge Dictionary, net als googelen. Dan zijn we in onze missie geslaagd.’’

Ontwikkelingsbedrijf NHN is er voor ondernemers die vooruit willen en willen groeien

Niet alleen in omvang, maar juist ook op het vlak van maatschappelijke impact. Of het nu gaat om financiering, huisvesting of gewoon een klankbord om je ideeën aan te spiegelen.

Meer succesverhalen

Innoveren
Succesverhaal

Composietcluster floreert door samenwerking

Zes miljoen euro aan extra omzet, ruim 100 fte erbij en nog zo’n 40 vacatures die vervuld moeten worden: het EFRO-project om het composietcluster in Noord-Holland te versterken is buitengewoon succesvol geweest voor de deelnemende composietbedrijven.
Composiet
Innoveren
Succesverhaal

Lectoraat maakt studenten enthousiast voor composiet

Bij de opslag en transport van waterstof, de bouw van windmolens, in de bouwkunde, mobiliteit, luchtvaarttechniek: in zo’n beetje elke denkbare sector speelt composiet een belangrijke rol bij innovaties. Het lichtgewicht, vormvaste materiaal gaat de komende jaren alleen maar nog meer betekenis krijgen, dus is het van belang om de huidige generatie studenten kennis te laten maken met de eigenschappen en mogelijkheden ervan. Dat gebeurt bij het Lectoraat Composiet op Hogeschool Inholland.
Composietmaakindustrie
Innoveren
Succesverhaal

Van de planeet Mars tot ziekenhuizen wereldwijd

Het hoofd van Martino Borgo, directeur van Futura Composites, staat nooit stil. Zijn bedrijf maakt uit composiet de belangrijkste onderdelen van MRI-scanners, onderdelen voor de F1 simulator van Ferrari, of zonnepaneel-armen voor de Galileo navigatie-satellieten. Als het maar uitdagend en specialistisch is. De Westfries met Italiaanse roots vindt het allemaal leuk en zou zich nooit willen specialiseren.
Composietmaakindustrie
Innoveren
Succesverhaal

Quest maakt het onzichtbare zichtbaar

Het bedrijf Quest uit Middenmeer maakt wereldwijd faam met een systeem dat tumorcellen en weefselverschillen zichtbaar maakt.
Techvalley