Seed Valley

“Als de dijken hier doorbreken krijgen we wereldwijd een groot voedselprobleem’’, stelt Jaap Mazereeuw, algemeen directeur en de derde generatie aan het roer van Enza Zaden in Enkhuizen.

Het groenteveredelingsbedrijf is een van de oprichters van Seed Valley in Noord-Holland, hét internationale centrum voor plantenveredeling en zaadtechnologie. “Op het gebied van de ontwikkeling van nieuwe groenterassen en de productie van zaden vervullen wij met elkaar wereldwijd een belangrijke taak. Meer dan de helft van alle groenten in de wereld hebben een oorsprong in Seed Valley.”

“Seed Valley -een knipoog naar Silicon Valley in Amerika- werd tien jaar geleden in het leven geroepen door Enza Zaden, Bejo Zaden, Pop Vriend Seeds, Incotec en Syngenta”, vertelt Carolien Wagenaar, programmamanager van Seed Valley, die bij Jaap aan de directietafel in Enkhuizen is  aangeschoven. “Met als doel om mensen bekend te maken met en te interesseren voor de sector. Nu tien jaar later is Seed Valley uitgegroeid tot een ecosysteem van zo’n veertig bedrijven die samenwerken aan een sterk werkgeversimago en het versterken van de economische positie in Noord-Holland. Het gaat hier niet alleen om veredelings- en
zaadtechnologiebedrijven, maar ook om technische toeleveranciers en dienstverleners.”

 

Foto van rijst in een hand

Grote speler op de wereldmarkt

Het in 1938 door Jacob Mazereeuw opgerichte Enza Zaden in Enkhuizen is met wereldwijd tweeduizend medewerkers nog
steeds een hecht en onafhankelijk familiebedrijf. De Enkhuizer Zaadhandel is uitgegroeid tot een grote speler op de wereldmarkt op het gebied van de ontwikkeling van nieuwe groenterassen en de productie en verkoop van zaden. Op het terrein van Enza Zaden staat tussen de nieuwe hightech onderzoekskassen nog altijd de  witte, historische kas waarin de zoon van Jacob, Piet Mazereeuw, begon met de veredeling van bonen en tomaten. “De kas stond in de Paktuinen van Enkhuizen en daar startte mijn vader Piet met de ontwikkeling van eigen rassen”, zo vertelt kleinzoon Jaap die Plantenwetenschappen studeerde in Wageningen. Na zijn studie ging hij voor Enza Zaden zeven jaar naar Turkije, waar hij een onderzoeksstation opzette. In 2011 trad hij toe tot de directie. 

Wij zetten mensen in hun kracht

Enza Zaden, goed voor een jaaromzet van driehonderd miljoen euro, vierde dit jaar wereldwijd het tachtigjarig bestaan. Met medewerkers én partners. Er werd een festival en familiedag georganiseerd en er werden studentendagen gehouden. Over de vraag wat het allerbelangrijkst is voor zijn bedrijfsvoering hoeft de directeur van Enza Zaden geen seconde na te denken: “Onze mensen. Wij kiezen bewust voor lokaal management, op alle plekken in de wereld”, zegt hij wijzend naar de stippen op de wereldkaart aan de wand, die tonen waar Enza Zaden vertegenwoordigd is. “Mensen in hun kracht zetten, dat is onze filosofie. Veel vrijheid en mogelijkheden om zichzelf te ontwikkelen om zo de beste producten te maken.” Jaap noemt de Enza Academy, die wereldwijd toegankelijk is voor alle medewerkers: “De kracht van Enza Zaden is dat we niet alleen een familiebedrijf zijn, maar ook als bedrijf een familie. Er werken hier soms al drie of vier generaties. Er is weinig verloop en er heerst hier een ‘can do sfeer’. Je proeft passie en positieve energie. Werknemers zijn competitief en innovatief.”

Foto van een man die aan het werk is

Volop arbeids- mogelijkheden

“De boodschap van Seed Valley dat Nederland koploper is in het ontwikkelen van nieuwe, innovatieve rassen en het produceren van kwalitatief hoogwaardige zaden wordt inmiddels wereldwijd erkend. We promoten de enorme arbeidsmogelijkheden in deze sector. De bedrijven in Seed Valley hebben elk jaar veel nieuwe medewerkers nodig. We zeggen weleens: Bijna iedereen kan werken in een zaadbedrijf. Van veredelaars, HR, marketing, logistiek tot data analisten, verpakkers en IT’ers. We hebben ze allemaal nodig”, aldus Carolien die vertelt dat Enza Zaden alleen in 2018 wereldwijd zo’n 200 vacatures te vervullen had. “Dat is voor een groot deel gelukt. Gelukkig weet de jeugd de weg naar Seed Valley, dat verantwoordelijk is voor bijna vijftig procent van de wereldwijde exportwaarde van uitgangsmateriaal, steeds beter te vinden.”

Maatschappelijke waarde

Naast geld verdienen en een goede, leuke baan hebben, vinden studenten het steeds belangrijker om met die baan maatschappelijk iets bij te dragen. Wij laten zien hoe zij via een baan in de zaadindustrie een positieve bijdrage leveren aan het zorgen voor voldoende gezond en smakelijk voedsel voor de wereldbevolking, nu en in de toekomst. In 2050 hebben we met elkaar zo’n tien miljard monden te voeden. Met een baan in Seed Valley werken zij direct of indirect mee aan een verdere  verduurzaming van de land- en tuinbouw, aan oplossingen voor de gevolgen voor ons voedsel door weersextremen en aan vermindering van voedselverspilling,” zo legt de programmamanager uit.

Hoge investeringen in innovatie

Carolien vertelt dat alles bij elkaar Seed Valley goed voor is een omzet die richting anderhalf miljard gaat. Jaap vult aan: ”De cijfers voor investeringen in research en development geven aan hoe dynamisch en innovatief de sector is. Het sectorgemiddelde is zestien procent. Enza Zaden investeert bijna dertig procent in onderzoek. Bij bedrijven als Philips of Unilever is dit acht procent.” Trots toont de directeur een foto van een nieuw ras. “Enjoya. Een nieuwe paprika. Hij is rood en geel tegelijk. Wij introduceren elk jaar ongeveer 120 nieuwe rassen in de wereld, het totale portfolio is 1200 rassen, binnen dertig gewassen. De ontwikkeling van een nieuw groenteras duurt tussen de zes en twaalf jaar.”

Foto van een trap in een kantoor
Foto van een kas

Alles draait om duurzaamheid

Op de vraag of duurzaamheid de rode draad is in zijn bedrijfsvoering antwoordt de directeur van Enza Zaden: “Bij ons bedrijf zorgen we al tachtig jaar voor gezonde voeding, wereldwijd. Dat is onze corebusiness en duurzaamheid ten voeten uit. We werken met ondersteuning van innovatieve veredelingstechnieken bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van sterke, ziekte- en plagenresistente groenterassen. En aan rassen die een hogere opbrengst per vierkante meter opleveren, langer houdbaar zijn, een hogere voedingswaarde hebben, beter smaken, hitte- en droogteresistent zijn.”

Ontwikkelingsbedrijf NHN is er voor ondernemers die vooruit willen en willen groeien

Niet alleen in omvang, maar juist ook op het vlak van maatschappelijke impact. Of het nu gaat om financiering, huisvesting of gewoon een klankbord om je ideeën aan te spiegelen.

Meer succesverhalen

Innoveren
Succesverhaal

Quest maakt het onzichtbare zichtbaar

Het bedrijf Quest uit Middenmeer maakt wereldwijd faam met een systeem dat tumorcellen en weefselverschillen zichtbaar maakt.
Techvalley
Innoveren
Succesverhaal

Aan de lopende band de productiviteit verhogen

Steeds meer producenten geven hun klanten de keuze uit allerlei opties om hun aankoop te ‘customizen’. Een groot pluspunt voor de verkoop, maar een uitdaging voor de productie. Want hoe produceer je zulke gevarieerde bestellingen zo efficiënt mogelijk? Dat is een vraag waar Total Productivity wel raad mee weet.
maakindustrieTechvalley
Innoveren
Succesverhaal

Internationale bedrijven worden zenuwachtig van innovatie uit Wieringerwerf

Hoge brandstofprijzen, een tekort aan chauffeurs en een behoefte om steeds milieuvriendelijker te werken: de transportsector kent een aantal fikse uitdagingen. In Wieringerwerf hebben ze een innovatieve oplossing gevonden die wereldwijd de aandacht trekt: tankcontainers van composiet.
Composiet
Innoveren
Succesverhaal

Vitasys

Met nog 18 minuten te gaan voor de sluitingsdeadline meldde Andre Hundman, directeur innovatie van automatiseringsbedrijf Vitasys, zich in februari aan voor het GO!-NH versnellingsprogramma. Hij had op dat moment niet kunnen bevroeden welke impact deelname zou hebben op zijn bedrijf.
GO!-NHduurzaamheid