VD Holland

Paprikateler VD Holland investeert ruim 10 miljoen euro in een verdere uitbreiding van zijn vestiging aan de Nieuwe Dijk 23b in Wervershoof.

Tegelijkertijd stapt het bedrijf voor zijn energielevering bijna volledig over op duurzame bronnen.

Afgelopen jaar hebben de broers Arnaud en Tim van Dijk grond gekocht achter hun perceel. De kassen op dat terrein worden gesloopt. Op de vrijgekomen grond bouwt VD Holland 7 hectare hypermoderne, duurzame ‘groen label’ kassen in aanvulling op de 9,6 hectare die er al staan. De bouw van het nieuwe kassencomplex start 1 juli. Half november moet het project af zijn. Precies op tijd voor het nieuwe groeiseizoen. Het is de derde uitbreiding in twee jaar tijd voor het sterk groeiende bedrijf. In 2017 werd een nieuwe kas van 9 ha gebouwd aan de Nieuwe Dijk 9b in Andijk. Die werd in oktober 2018 met nog eens 9 hectare uitgebreid, ter vervanging van de vestiging in Hoek van Holland die werd gesloten. Nu volgt bij de hoofdvestiging in Wervershoof uitbreiding nummer drie.

"Het subsidiebedrag was voor ons substantieel"

POP3 Verplaatsingssubsidie

De aankoop van het aangrenzende terrein is gedaan met behulp van een POP3 Verplaatsingssubsidie van de provincie Noord-Holland. Deze subsidieregeling is bedoeld om glastuinbouwbedrijven te concentreren in aangewezen gebieden. Daardoor kunnen ondernemers makkelijker samenwerken op onder meer het gebied van duurzame energie. Arnaud van Dijk las over de maatregel en vroeg om advies bij Ontwikkelingsbedrijf NHN. ,,Het is een vrij complexe regeling en zo’n aanvraag is voor ons geen alledaagse business. Adviseur Dave Vlaming van NHN zag kansen en vertelde ons hoe we dit traject moesten aanvliegen. Het is lekker als iemand die wel die kennis heeft, daarin het voortouw neemt. Hij heeft meegelezen met de aanvraag en geholpen met de afstemming bij de provincie en gemeente. Het subsidiebedrag was voor ons substantieel. We zijn er heel blij mee.’’ Met deze POP3 Verplaatsingssubsidie wordt een oude kas gesloopt en verbetert de ruimtelijke structuur van glastuinbouwgebied Grootslag. Tegelijkertijd vindt verduurzaming plaats. Dit zijn precies de doelstellingen die provincie Noord-Holland met deze regeling nastreeft.

Foto van een veld en een grote kas

Bijna volledige oogst voor export

Bij VD Holland worden elk jaar tussen maart en november zo’n 51 miljoen paprika’s geoogst, vertelt Van Dijk. ,,Aan het begin van de winterperiode worden 650.000 nieuwe planten geplant. Daarna hangen onze medewerkers met de hand bij elke plant drie touwtjes vanaf het plafond waarlangs de takken omhoog kunnen groeien. Dat zijn er dus zo’n 2 miljoen, die onder en boven vastgeknoopt moeten worden.’’ Van de oogst gaat 96% naar het buitenland. ,,Engeland en Oost-Europa zijn per saldo onze grootste afnemers, maar de paprika’s gaan ook naar Japan, China, Nieuw Zeeland en Amerika.’’

Hoge kwaliteit

Toch is VD Holland niet de grootste speler in Nederland, zegt Van Dijk. ,,We zitten in de subtop en richten ons op afnemers die een iets hogere standaard vragen. Onze klanten willen bijvoorbeeld een specifieke verpakking of dat wij de paprika’s op 10 gram nauwkeurig sorteren. Ondanks onze omvang hebben wij er bewust voor gekozen om de vruchten niet volledig automatisch te sorteren, maar op een semiautomatische lijn. Alle paprika’s worden door onze medewerkers met het oog beoordeeld voordat ze het bedrijf verlaten. Ook beschikken wij als een van de eerste paprikatelers over het Milieukeur keurmerk (sinds kort Planet Proof keurmerk), omdat wij voor de teelt bijna volledig duurzame energie gebruiken en plaaginsecten zoveel mogelijk met biologische vijanden bestrijden.’’

Persoon op de foto staan in een kas

Geothermiebron en aardwarmtenet

Afgelopen jaar is VD Holland vrijwel volledig overgestapt op duurzame bronnen, vertelt Van Dijk. ,,In het glastuinbouwgebied zijn twee geothermie bronnen geboord en een aardwarmtenet aangelegd. Samen met negen collega-ondernemers van Het Grootslag en met de organisatorische en technische support van Energie Combinatie Wieringermeer (ECW) hebben we een energiebedrijf opgericht en is voor tientallen miljoenen geïnvesteerd in dit project. Er liggen nu leidingen door het gehele gebied die warm water van 80 graden uit de grond naar de teeltbedrijven transporteren. Alle bedrijven samen gaan naar verwachting ruim 5000 m3/aardgas per uur besparen. Dit gaat hele grote verschillen maken. Het gebied word daarmee een van de koplopers van Nederland. Daarbij hebben we voor onze beide vestigingen geïnvesteerd in warmtepompen. Met name in de koudere perioden leveren deze installaties aanvullende warmte. Met alle maatregelen die we zelf hebben genomen gaan we in ons eigen bedrijf 90% terug in CO2- en energieverbruik. Bizar.’’

Positieve samenwerking op Het Grootslag

Van Dijk roemt de samenwerking tussen alle collega-ondernemers op Het Grootslag. ,,Alle neuzen staan dezelfde kant op. De investering die nodig was voor het boren van de geothermie bron en de aanleg van het aardwarmtenet hebben de ondernemers gezamenlijk gedragen. Iedereen deelt het gevoel dat we als ondernemers nu onze verantwoordelijkheid moeten nemen. Nu zijn we in positie dat het kan. In Den Haag praten ze erover, hier op Het Grootslag, Agriport en Alton doen we het. Noord-Holland Noord loopt wat dat betreft echt voorop. Dankzij de concentratie van glastuinbouwbedrijven zijn we samen sterk.’’

Thuis in Westfriesland

Met zijn broer is Arnaud de derde generatie aan het hoofd van het familiebedrijf, dat zijn oorsprong heeft in het Westland. Tien jaar geleden besloten ze naar Westfriesland te komen. ,,Hier was ruimte om uit te breiden en zat al veel glasgroente, wat kansen gaf op samenwerking in onder andere de toelevering. Die keuze heeft ons geen windeieren gelegd. Wat ons ook positief verrast heeft, zijn de mensen. Er wordt hier aan elkaar gedacht.’’

Gelukkig mens

Van Dijk is dik tevreden met alle stappen die zijn genomen. ,,Vergeleken met vijftien jaar geleden werken we op een totaal andere manier. We zijn nu een echte onderneming. Ook voor onze medewerkers is er veel veranderd. Toch is bijna iedereen gebleven. In Westfriesland hebben we ons nieuwe thuis gevonden. Er zit hier een hartstikke gelukkig mens.’’

Afbeelding van Europese vlag
Afbeelding Provincielogo

Deze verplaatsing is mede mogelijk gemaakt door POP3 subsidie.

“Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling: Europa investeert in zijn platteland”

Ontwikkelingsbedrijf NHN is er voor ondernemers die vooruit willen en willen groeien

Niet alleen in omvang, maar juist ook op het vlak van maatschappelijke impact. Of het nu gaat om financiering, huisvesting of gewoon een klankbord om je ideeën aan te spiegelen.

Meer succesverhalen

Vestigen
Succesverhaal

Pall Corporation blijft groeien

Vaccins zijn al twee jaar voorpaginanieuws door de Coronapandemie. De supersnelle vaccinontwikkeling creëert een enorme behoefte aan gespecialiseerde ‘single use’ producten om de wereldwijde productie van vaccins en biofarmaceutische geneesmiddelen te ondersteunen.
LSH
Innoveren
Succesverhaal

ECW Energy

Schakelen tussen politiek en praktijk, aan tafel met energiebedrijven en glastuinders en op de achterbank zowel een stropdas als een paar laarzen: als directeur bij ECW Energy beweegt Robert Kielstra zich met veel plezier tussen een veelheid aan mensen en uiteenlopende organisaties, op zoek naar verbinding.
Energietransitie
Agrifood
Succesverhaal

Botman Hydroponics

Nederland staat voor een enorme opgave om uiterlijk 2030 anderhalf miljoen huizen van het gasnet af te koppelen. In 2050 moeten dat zelfs zeven miljoen woningen zijn. Warmtepompen spelen een grote rol bij het behalen van die doelen.
Teelt op watergreenport
Investeren
Succesverhaal

Schipper Kozijnen

Elke drie minuten is er bij Schipper Kozijnen in Opmeer een nieuw kunststof of aluminium kozijn klaar voor aflevering. Het familiebedrijf groeit in een duizelingwekkend tempo.