Blue Heart Energy

Nederland staat voor een enorme opgave om uiterlijk 2030 anderhalf miljoen huizen van het gasnet af te koppelen. In 2050 moeten dat zelfs zeven miljoen woningen zijn. Warmtepompen spelen een grote rol bij het behalen van die doelen.

Toch lopen woningeigenaren niet warm om hun cv-ketel de deur uit te doen: te duur en te complex. Dat gaat veranderen. In Alkmaar staat een techniek op het punt van doorbreken, die wereldwijd een revolutie teweeg zal brengen in de verwarmings- en koelingsindustrie.   

Michiel Hartman is medeoprichter en CEO van Blue Heart Energy. Deze startup werkt aan een nieuw type warmtepomp die alle tekortkomingen van de huidige warmtepompen oplost. ,,Warmtepompen worden beschouwd als de meest efficiënte oplossing voor zowel verwarming als koeling van een woning. Toch zijn er nadelen: het vraagt om een forse investering, het systeem is niet erg flexibel, niet makkelijk toe te passen in bestaande woningen en de huidige generatie warmtepompen maakt een constant geluid. Dat gaan wij veranderen. Het is onze missie om duurzame verwarming en koeling toegankelijk en betaalbaar te maken voor iedereen.’’  

"Naar verwachting hebben we eind 2022 een systeem klaar"

Michiel Hartman, medeoprichter en CEO Blue Heart Energy

Thermo-akoestiek

Blue Heart Energy ontwikkelt een technologie om warmtepompen goedkoper, stiller en efficiënter te maken. Het geheim? Thermoakoestiek, verklapt Hartman. ,,Onze motor werkt met geluidsgolven en helium, een natuurlijk gas. De geluidsgolf zorgt ervoor dat het heliumgas ingedrukt wordt en weer uitzet. Op het moment dat gas uitzet, kan het warmte opnemen. Als de geluidsgolf het heliumgas indrukt, geeft het gas warmte af. De huidige compressiewarmtepompen en airconditioningsystemen gebruiken HFC-koudemiddelen, die een 1.000 tot 9.000 keer grotere CO2 footprint hebben. Ons product is onschadelijk voor het milieu en volkomen stil door het ontbreken van een compressor. Het concept is bedacht door TNO/ECN, die het nu ontwikkelt voor industriële toepassingen. Wij hebben een exclusieve licentie voor de consumentenmarkt.’’  

Foto van een machine - merk Blueheart

Marktintroductie eind 2022

De schone warmtepomptechniek biedt meer belangrijke pluspunten, vertelt Haico Halbesma, die de startup begeleidt. ,,Het is een klein systeem dat eenvoudig te installeren is. Het bestaat uit weinig onderdelen, zodat onderhoud makkelijk zal zijn. Grote aanpassingen in huis zijn ook niet nodig. Gangbare lage temperatuur warmtepompen werken niet goed in oudere huizen waar de isolatie in veel gevallen iets minder is. Thermo-akoestiek heeft die flexibiliteit wel. Onze techniek levert een groot temperatuurbereik tot 80 graden. Dat betekent dat je je huis direct kunt verwarmen als het een beetje kil is en tegelijkertijd lekker warm kunt douchen. Daarmee is ons product uitermate geschikt voor de bestaande bouw. De laatste drempel die wij wegnemen, is de hoge aanschafprijs. Het streven is om met het vervangen van het hart van de totale warmtepomp zowel de aanschafprijs als de dagelijkse gebruikskosten significant te kunnen reduceren voor de consument. Wij leveren overigens niet direct aan de consument. Onze klanten zijn de partijen die de warmtepompen bouwen en installeren.’’  

Foto van een machine - merk Blueheart
Persoon op de foto - merk Blueheart

Financieringstafel

Het team van Blue Heart Energy is na vier jaar onderzoek en het bouwen van drie prototypes nu klaar voor de laatste fase van de ontwikkeling, vertelt Hartman. ,,Naar verwachting hebben we eind 2022 een systeem klaar dat massaal geproduceerd kan worden. Het is de bedoeling dat het product eerst de Nederlandse markt zal veroveren, alvorens uit te breiden naar de Europese markt en verderWe zijn druk bezig investeerders te vinden. Hiervoor werken we nauw samen met onder andere Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord. Zij brengen ons in contact met allerlei partijen. Zo mochten wij ook aanschuiven aan de regionale financieringstafel, een initiatief van de provincie Noord-Holland. Ondernemers met een financieringsbehoefte kunnen daar in contact komen met verschillende financiers. Het was zeer interessant om met vertegenwoordigers van de Rabobank, ING, ABN AMRO, RVO en PIM rond te tafel te zitten en ons verhaal te vertellen. Het zijn partijen die ons nu of in de toekomst beslist verder kunnen helpen.’’  

Foto van een machine - Blueheart

Technische parels gezocht

Blue Heart Energy is gevestigd bij incubator IDEA in de Hogeschool InhollandEen perfecte plek, vindt Hartman. ,,IDEA ondersteunt ons met de stappen die gezet moeten worden om van prototype tot marktintroductie te komen. We werken ook nauw samen met studenten van de Hogeschool, TU Delft en TU Eindhoven en met verschillende hoogwaardige maakbedrijven uit de regio voor de productie van onderdelen. We komen overigens graag in contact met ondernemers die kansen zien om aan te haken en mee te helpen met het ontwikkelen van het productieproces en de assemblage. We proberen alles liefst zo dicht mogelijk in de buurt te laten maken. Er zit genoeg kennis in deze regio. Voor iedereen die ons kan helpen dit product op grote schaal produceerbaar te maken, zetten wij onze deuren graag open.’’ 

Wereldbedrijf

De kans dat dit product een wereldwijd succes gaat worden is groot, voorspelt Halbesma. ,,Alleen al in ons land gaat het om 6,7 miljoen bestaande woningen die nog een cv-ketel hebben. In heel Europa praten we over honderden miljoenen huizen. We zijn echt op weg om in denergietransitie een gezond marktaandeel te krijgen. Uiteraard hebben we nog een aantal stappen te zetten, maar we hebben een fantastisch team met veel kennis en kunde, een product waarin we heilig geloven en een innovatie die echt het verschil gaat maken. Over vijf jaar is dit een wereldbedrijf.’’ 

Kijk voor een uitgebreid interview op:  www.nhnext.nl/van-technische-innovatie-naar-miljoenenmarkt  

Ontwikkelingsbedrijf NHN is er voor ondernemers die vooruit willen en willen groeien

Niet alleen in omvang, maar juist ook op het vlak van maatschappelijke impact. Of het nu gaat om financiering, huisvesting of gewoon een klankbord om je ideeën aan te spiegelen.

Meer succesverhalen

Innoveren
Succesverhaal

Quest maakt het onzichtbare zichtbaar

Het bedrijf Quest uit Middenmeer maakt wereldwijd faam met een systeem dat tumorcellen en weefselverschillen zichtbaar maakt.
Techvalley
Vestigen
Succesverhaal

Duurzaam ondernemen betaalt zich terug

CiRoPack in Heiloo is volledig energieneutraal en heeft duurzaamheid tot in de puntjes doorgevoerd op bedrijventerrein De Oude Werf.
duurzaamheidbedrijventerreinen
Innoveren
Succesverhaal

Aan de lopende band de productiviteit verhogen

Steeds meer producenten geven hun klanten de keuze uit allerlei opties om hun aankoop te ‘customizen’. Een groot pluspunt voor de verkoop, maar een uitdaging voor de productie. Want hoe produceer je zulke gevarieerde bestellingen zo efficiënt mogelijk? Dat is een vraag waar Total Productivity wel raad mee weet.
maakindustrieTechvalley
Innoveren
Succesverhaal

Internationale bedrijven worden zenuwachtig van innovatie uit Wieringerwerf

Hoge brandstofprijzen, een tekort aan chauffeurs en een behoefte om steeds milieuvriendelijker te werken: de transportsector kent een aantal fikse uitdagingen. In Wieringerwerf hebben ze een innovatieve oplossing gevonden die wereldwijd de aandacht trekt: tankcontainers van composiet.
Composiet