Camping de Nesse beste ‘Kleine ANWB camping’

Camping de Nesse aan de Nesdijk in Limmen is uitgeroepen tot beste ‘Kleine ANWB camping’ van Nederland. Een kroon op het werk van echtpaar John en Nathalie Adrichem in hun 25e jubileumjaar. ‘Gasten komen hier met een blij gevoel, dat maakt ons ook enthousiast.’

John is 49 jaar geleden geboren op de boerderij bij de camping. ,,Mijn ouders runden hier een paardenpension en schapenhouderij. Toen ik Nathalie leerde kennen wilden we graag op de boerderij blijven en het bedrijf overnemen, maar dat was financieel niet rendabel. In de jaren negentig was kamperen bij de boer een trend. Zo ontstond spontaan het idee om een camping te beginnen. Zonder enige ervaring in de recreatiebranche zijn we aan de slag gegaan. In april 1996 ontvingen we onze eerste gasten. Vijf jaar later konden we allebei fulltime thuis ‘werken’.’’

Foto - Camping Denesse Nederland

Nieuw sanitair

De camping is elk seizoen geopend van 1 april tot 1 oktober. Op het terrein naast het woonhuis liggen 23 ruime plaatsen en twee hooiberghuisjes voor de verhuur. Gasten waarderen vooral de rust, gastvrijheid en netheid op de camping. ,,Wij houden zelf ook van netjes, dus ziet het er hier keurig uit,’’ vertelt Nathalie. ,,Drie seizoenen geleden hebben we het sanitair volledig vernieuwd. Gasten stellen daar steeds meer eisen aan, dus hebben we geïnvesteerd in luxe douchecabines met dikkere deuren en wanden van vloer tot plafond, voor extra privacy. Dat soort details zijn voor ons en onze gasten belangrijk. Dus kiezen we niet voor de makkelijkste, goedkoopste weg.’’

"Gasten komen hier met een blij gevoel, dat maakt ons ook enthousiast"

John en Nathalie Adrichem, eigenaren Camping de Nesse

Focussen

De minicamping richt zich daarmee vooral op Nederlandse echtparen met caravan, die lekker op de fiets de omgeving willen ontdekken. In de schoolvakanties is het een gezellige mix van ‘jong en oud’, want dan weten gezinnen met jonge kinderen de Nesse ook te vinden. ,,We focussen ons bewust op gasten uit eigen land uit deze bepaalde doelgroep. Daardoor passen de gasten onderling bij elkaar en is de sfeer op de camping gemoedelijk en gezellig. Er zijn in Castricum tien kleine campings en twee grote campings, die allemaal hun eigen concept en publiek hebben. Dat is het mooie van dit dorp: we kunnen alle toeristen een goede plek bieden.’’

Foto speeltuin op camping Denesse Nederland

Leren door doen

De camping promoten is een van de taken van Nathalie. ,,Dat vind ik erg leuk om te doen. Ik heb alles mezelf aangeleerd. In de beginjaren was er nog helemaal geen internet. Dan gingen we met folders allerlei vakantiebeurzen en VVV’s af. Dat kun je je nu nauwelijks meer voorstellen. Tegenwoordig gaan bijna alle boekingen online. Onze website heb ik zelf gebouwd. Ik heb gewoon een boek over WordPress gekocht en ben gaan uitproberen. Al doende leert men. De laatste jaren is sociale media een leuke toevoeging geworden. Ook dat was een kwestie van gewoon doen en afkijken bij collega’s. Het werkt voor ons, omdat we inmiddels best een groot netwerk hebben  opgebouwd en onze berichten veel worden gedeeld.’’

Eigen campingapp

Camping de Nesse heeft sinds kort ook een eigen app, vertelt Nathalie. ,,Zelfs onze oudere gasten vinden dat hartstikke leuk. In de app staan onze huisregels, een wegwijzer van de camping, welke restaurants er in de buurt zijn, welke activiteiten en evenementen er plaatsvinden en waar men bijvoorbeeld fietsen kan huren. Ik voeg zo vaak mogelijk nieuwe items toe.’’ Maar de papieren informatie blijft net zo belangrijk. ,,Op de camping hebben we als service voor onze gasten een eigen informatiepunt met veel folders uit de regio en fietsroutes. Je kunt je in deze omgeving niet vervelen. Het strand, bos en duinen zijn dichtbij, je bent zo in Alkmaar, De Rijp, IJmuiden, Volendam. We hebben veel terugkerende gasten, omdat ze het hier naar hun zin hebben en zelfs na een week nog lang niet alles hebben gezien. Ook via via komen veel gasten bij ons terecht.’’

Foto - Camping Denesse Nederland
Persoon op de trampoline - Camping Denesse
Foto caravan - Camping Denesse

Corona

De corona-uitbraak begin vorig jaar vond het echtpaar best spannend. ,,Achteraf is het enorm meegevallen. We klagen echt niet. Vooral dit seizoen is het heel druk, omdat iedereen in Nederland blijft en mensen ontdekken hoe mooi ons land is. Voor dit seizoen zijn we vrijwel volgeboekt. Veel boekingen komen naar aanleiding van de ANWB prijs. We hebben met een artikel in de Kampioen gestaan en daar hebben we enorm veel reacties op gekregen. Horeca en evenementen hangen samen met kamperen, dus voor die sectoren vind ik het heel erg dat er nog maar zo weinig mag. In onze app en de welkomstmail die we vooraf aan gasten sturen, staan de sites van regionale restaurants die bezorgen. Gelukkig zien we af en toe auto’s van restaurants bestellingen afleveren bij campinggasten. Op die manier doen we ons best om de horeca te steunen.’’

Foto twee personen zitten op pingpongtafel - Camping Denesse Nederland

Blij

Het succes doet Nathalie en John niet achteroverleunen. ,,We hebben nog plannen genoeg. Volgend jaar gaan we de camping anders indelen en komen er vijf plaatsen bij. We willen op die manier nog ruimere plekken creëren met meer begroeiing en privacy. Een camping runnen is veel meer dan gras maaien en gasten ontvangen. Maar het voelt voor ons niet echt als werken. Dit is ons thuis, de plek waar we wonen en onze drie kinderen zijn opgegroeid. We hadden het van te voren nooit gedacht, maar deze camping past bij ons. We krijgen er veel energie van. Als een nieuw seizoen start, dan voelen we echt kriebels als de eerste gasten weer arriveren. Het is altijd een heuglijk moment om mensen te ontvangen en blij te maken. Daar worden we zelf ook blij van.’’

Ontwikkelingsbedrijf NHN is er voor ondernemers die vooruit willen en willen groeien

Niet alleen in omvang, maar juist ook op het vlak van maatschappelijke impact. Of het nu gaat om financiering, huisvesting of gewoon een klankbord om je ideeën aan te spiegelen.

Meer succesverhalen

Vestigen
Succesverhaal

Gastrofarm ‘Op Oost’

Allebei hadden ze de ultieme droom waarbij Texel, de natuur als speeltuin, gastvrijheid op zijn best, puur eten en zo groen mogelijk ondernemen bleven rondzingen. Noem het voorbestemd of iets met toeval dat niet bestaat.
Investeren
Succesverhaal

Actie ‘Koop tulpen, juist nu’ slaat aan

“De Coronacrisis zette een forse streep door het voorziene topjaar van ‘Tulpen Boven Amsterdam’.
Toerisme
Succesverhaal

Zuiderzeemuseum

Een tweede leven geven aan de geschiedenis. Dat is wat het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen onder leiding van directeur Stephan Warnik continu doet.