Home | Holland boven Amsterdam
In februari 2016 is de Destinatie Marketing Organisatie (DMO) Holland boven Amsterdam (HbA) opgericht. De organisatie heeft als opdracht het vrijetijdsaanbod van de regio Noord-Holland Noord duurzaam te versterken en te stimuleren door het gebied als een aantrekkelijke bestemming voor kort en middellang verblijf en/of dagbezoek te positioneren. Inzet is verhoging van de gemiddelde dagbesteding en groei van het aantal gasten dat langer blijft en meer uitgeeft. Een en ander moet leiden tot meer werkgelegenheid, betere voorzieningen, een dynamische leefomgeving en trotse bewoners.
Holland boven Amsterdam is sinds 2017 ondergebracht bij Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord. Door middel van PR en marketingacties in de offline media en de online media (internet, sociale media) en beurzen wordt gebouwd aan het merk ‘Holland boven Amsterdam’. De website van Holland boven Amsterdam speelt hierbij een cruciale rol en is daarom continue in ontwikkeling.
Destinatiemarketing kan alleen effectief worden aangepakt als krachten gebundeld worden en middelen efficiënt worden ingezet. In Noord-Holland Noord is in 2016 een belangrijke stap gezet met de afspraak van gemeenten en ondernemers om voor de toeristische marketing en promotie samen te werken en de regio te positioneren als ‘Holland boven Amsterdam’. Uitgangspunt is om gebruik te maken van elkaars kennis en kwaliteiten en die te verbinden, zodat voor de bezoeker een aantrekkelijk en dynamisch aanbod ontstaat.
Dat samenwerken en krachten bundelen lonen, bewijzen o.a. de succesvolle samenwerkingen in projecten als ‘De Gouden Eeuw boven Amsterdam’ en de gezamenlijke voorjaarscampagne ‘Tulpen boven Amsterdam’. Tevens groeit het netwerk van Holland boven Amsterdam door het verbinden van lokale websites (micro websites). Voorbeelden zijn: Visit Medemblik, Bezoek Hollands Kroon, Visit Schagen. Deze micro websites zijn geheel met eigen look & feel ingericht, maar binnen de opzet en context van Holland boven Amsterdam.
Met Friesland en Groningen werkt Holland boven Amsterdam samen om Waddenzee Werelderfgoed en het waddengebied als één duurzame toeristische bestemming op de kaart te zetten. De uitvoering van het programma ‘vermarkten’ is in handen van de drie DMO’s: Merk Fryslan, Marketing Groningen en HbA. Al het wereld erfgoedwaardige toeristische aanbod in het
waddengebied zoals de eilanden, de zee en de vaste wal, wordt met elkaar
verbonden door middel van herkenbare verhaallijnen. Deze verhaallijnen worden uitgewerkt in een aantal marketingmiddelen. Deze samenwerking is voor HbA van groot belang: het maakt het uitbouwen van functies op bijvoorbeeld online en travel trade/mice mogelijk.
Voor meer informatie over dit project kun je terecht bij Jeroen Kor.