In september heeft de derde Composiet Inspiratiedag plaatsgevonden. Een bus met 22 kandidaten begeleid door arbeidscoaches en organisatoren vanuit Werkgever Servicepunt (WSP) en Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (NHN), bracht een bezoek aan drie bedrijven in de regio die producten maken op basis van polyester. Op deze locaties kregen zij een rondleiding en uitleg over het productieproces en de producten die in de bedrijven gemaakt worden. Een kennismaking met een nieuwe sector, waarin er voor hen mogelijk een baan in het verschiet ligt.

 

De kandidaten zijn geselecteerd door het Werkgever Servicepunt uit werkzoekenden vanuit het UWV en gemeenten in Noord-Holland Noord. “Eigenlijk is dit een sollicitatiegesprek van 8 uur”. Zo omschrijft Thijs Barsingerhorn (WSP) de selectie met zijn collega’s van de meest enthousiaste en geïnteresseerde kandidaten. Na deze dag startten de meest geschikte kandidaten met een opleiding en stage bij een van de composiet verwerkende bedrijven in de regio, met het uiteindelijke doel: een baan in de composietsector. Veel bedrijven zijn op zoek naar personeel met een basiskennis van composiet. Van de 22 deelnemers aan de inspiratiedag zijn er uiteindelijk negen geselecteerd voor deelname aan de opleiding en werkstages bij de deelnemende composietbedrijven.

Composiet steeds meer in gebruik

Het gebruik van composiet, ofwel vezelversterkte kunststoffen wordt steeds breder. Het is sterk en licht en kan daardoor staal of aluminium vervangen in veel constructies. Allard Zandstra van Magenta Academy toont de kandidaten in zijn presentatie de vele gebruiksvoorbeelden naast de bekende polysterboten. “De nieuwe BWM i3 heeft veel composietonderdelen. Ook in een vliegtuig wordt dit steeds meer gebruikt. Die worden daardoor lichter en besparen op jaarbasis vele duizenden liters brandstof. Zelfs de auto van Max Verstappen is van composiet. Koolstof of carbonvezels zijn sterker dan glasvezels. Met Carbon kun je een nog lichtere constructie maken; nadeel is wel dat deze vezels veel duurder zijn”.

 “Ik ben heel positief’

Een van deze kandidaten is Cindy. Zij is afkomstig uit de grafische sector en heeft op dit moment geen baan. “Binnen de composiet zou ik graag een nieuw vak willen leren, een ambacht, bezig zijn met je handen.” En heeft zij dit kunnen proeven tijdens deze dag? “Ja zeker, ik vond het een geslaagde dag, ik ben heel positief.” Of haar carrière in deze sector een vervolg krijgt vergt nog wat puzzelwerk. “Ik ben een alleenstaande moeder en moet ook kijken naar de praktische kant, de kinderopvang speelt hierin een rol.”

‘Ik wil dit gaan doen’

Celestin is geboren in Rwanda. Hij  is in verband met de oorlog daar, naar Nederland gekomen. Hij woont nu 7 jaar in Nederland. Omdat hij ouder is dan 27 jaar is een traditionele opleiding via school moeilijk, vertelt hij in goed verstaanbaar Nederlands. Via zijn opleider werd hij gewezen op de mogelijkheden via het WSP. Daar werd de composietsector als kans gezien, waar hij in combinatie met een korte opleiding een betaalde baan kan krijgen. “Deze dag was fantastisch. Ik heb gezien wat ik wilde zien.” Hij is duidelijk enthousiast en wil liever morgen al aan de slag. “Ik wil dit gaan doen, dan ben ik compleet”, aldus Celestin met een glimlach.

Nieuwe kandidaten

Begin november is de opleiding Composietverwerker 1 van start gegaan met 9 kandidaten. 7 kandidaten hebben op dit moment een stageplek voor 3 dagen en volgen 1 dag per week de opleiding. Voor 2 kandidaten wordt op dit moment nog gezocht naar een stageplek. Zij volgen wel de dagopleiding en krijgen daarbij ook een middag praktijkles.

Samenwerking

Dit pilotproject is een samenwerking tussen het Werkgevers Servicepunt, het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord en Magenta Academy en kwam mede tot stand dankzij een bijdrage vanuit de zeven Westfriese gemeenten (REA).

De Inspiratiedagen zijn voortgekomen uit het EFRO project Valorisatie Hightech Sector Composiet NH, een samenwerkingsverband tussen composietbedrijven uit Noord-Holland en kennisinstellingen om onderzoek en innovatie in de composietsector te bevorderen. Het EFRO project wordt mede gefinancierd door de Europese Unie en de provincie Noord-Holland. Ontwikkelingsbedrijf NHN is penvoerder.

 

Share This