De campagne Holland National Parks is gestart met een bezoek van zo’n 20 internationale journalisten en influencers. Samen met Nationaal Park NLDelta en Nationaal Park Hollandse Duinen wordt UNESCO Waddenzee Werelderfgoed middels deze campagne internationaal onder de aandacht gebracht. De influencers, voornamelijk gericht op duurzaam reizen, laten zich vandaag verrassen en inspireren door de Nederlandse Waddenkust. De campagne is een samenwerking tussen het Nationale Parkenbureau en NBTC Holland Marketing. Doel is de toerist die op zoek is naar bijzondere natuurbelevenissen te inspireren en uiteindelijk te verleiden tot een bezoek aan een van de gebieden: Nationaal Park NLDelta, Waddenzee Werelderfgoed en Nationaal Park Hollandse Duinen. Voor Visit Wadden is dit het eerste grote internationale persmoment, waarbij Marketing Groningen, Merk Fryslân en Holland boven Amsterdam nauw met elkaar samenwerken.

Met alle zintuigen ervaren

Vandaag ervaren de influencers hoe bijzonder UNESCO Waddenzee Werelderfgoed is.
Martin Cnossen, directeur Merk Fryslân: ‘De influencers gaan ervaren dat het Waddengebied echt een uniek stukje natuur is, maar tegelijk ook heel kwetsbaar. Samen met de andere noordelijke marketingorganisaties willen we het kwaliteitstoerisme en de leefbaarheid in dit gebied bevorderen.’

Bijzondere belevenissen

De groep maakt kennis met de bijzondere belevenissen die de Waddenzee te bieden heeft. Met de wind in het haar zullen ze tijdens een vaartocht naar de zeehondenbanken door een gids uitleg krijgen over het ecosysteem en de biodiversiteit. Korte tijd later volgt een unieke ervaring. Waar je net nog kon varen, kun je nu met je voeten over de bodem van de zee lopen. Wadlopen. Voor menig Nederlander vanzelfsprekend. Een internationale bezoeker kijkt toch wat verbaasd als het water op eens verdwijnt. Als het slik ze weer los laat, is het tijd om de Wadden te proeven. Een zelf-bereide maaltijd met geraapte ingrediënten zal de influencers de smaak van de Waddenzee in het geheugen doen prenten. In de avonduren wacht het Lauwersmeergebied op de groep. Een van ’s werelds weinige Dark Sky Parks. De duisternis is op weinig plekken zo intens als in dit Dark Sky Park, zo ervaren de influencers tijdens een nachtelijke wandeling.

Nationale Parken stimuleren spreiding

Het eerste jaar van de campagne wordt UNESCO Waddenzee Werelderfgoed samen met de twee andere Nationale Parken onder de aandacht gebracht van Duitsers, Belgen, Italianen, Fransen en Spanjaarden. Vanaf volgend jaar kunnen ook andere Nationale Parken deelnemen aan de campagne. Jos Vranken, NBTC: ‘De campagne Holland National Parks past bij de opgave om de gewenste bezoekers beter te spreiden over ons land. Het onder de aandacht brengen van minder bekende toeristische plekken kan bijdragen aan de ontwikkeling en vitaliteit van regio’s die dat nodig hebben. Daarnaast verwachten we dat de campagne eraan bijdraagt dat Nederlanders zich meer bewust worden van de bijzondere natuur die ons land heeft.’

Samenwerking

De uitvoering van de campagne Holland National Parks valt onder verantwoordelijkheid van het Nationale Parken Bureau, dat nationale parken inspireert en helpt die een hogere kwaliteitsstandaard ambiëren. Het bureau krijgt daarbij ondersteuning NBTC Holland Marketing, dat verantwoordelijk is voor de positionering, ontwikkeling en marketing van Nederland in binnen- en buitenland. NBTC coördineert de campagne en begeleidt parken bij het formuleren en activeren van hun merk, ontwikkelen van belevenissen en invullen van marketingvraagstukken.

Share This