Afbeelding - blauwe ovaal

Ontwikkelingsbedrijf
Noord-Holland Noord

Publicatie

2020 stond in het teken van corona. De gevolgen voor ondernemers waren, en zijn nog steeds, enorm. Voor ons werk betekende dit dat we snel moesten schakelen. Onze reguliere dienstverlening moesten we snel uitbreiden naar specifieke coronagerelateerde hulp. Binnen enkele dagen breidden we onze website uit met een coronagids voor ondernemers waar men alle maatregelen op een rij kon vinden. Ook organiseerden we inloopspreekuren in samenwerking met gemeente Amsterdam, KplusV en de Provincie.

Afbeelding - corona icoon

Corona OverbruggingsLening

Landelijk werd een corona OverbruggingsLening (COL) voor startups en scale-ups ingericht. Voor Noord-Holland werd in korte tijd een samenwerkingsverband bij elkaar gebracht om de Noord-Hollandse aanvragers te begeleiden. Samen met PIMNH, PDENH, e3 Partners, gemeente Amsterdam en het Innovatiefonds beoordeelden wij de aanvragen en creëerden een helpdesk voor Noord-Hollandse ondernemers.

Afbeelding - corona icoon
NHNEXT - diapositeief logo

Contacten, ook met ondernemers, verliepen online en alle events werden afgelast. Met NHNEXT is NHN in het gat gesprongen dat daardoor ontstond en heeft daarmee in korte tijd een regionaal streamingsplatform opgericht waar wij zelf, maar ook regionale partners, ondernemers konden bereiken met interessante (in het begin vooral coronagerelateerde) content. Met 43 livestreams in 2020 hebben we met 109 gasten meer dan 10.000 kijkers weten te bereiken.

Livestreams
Gasten
Kijkers
Foto van 2 meiden - GO-NH the Circle Amsterdam

GO!-NH

Naast deze activiteiten, die een direct gevolg van corona waren, hebben we ook andere successen behaald. Zo heeft NHN zich samen met Innomics ingeschreven als uitvoerder van het provinciale GO!-NH programma. Begin november 2020 is die opdracht ons gegund. Als partner in dit programma zijn we nog beter in staat ondernemers uit Noord-Holland Noord aan te laten sluiten bij deze regeling.

Regio Deal

Het binnenhalen van de Regio Deal voor de Kop van Noord-Holland was ook een belangrijke mijlpaal. Er is nu 5 miljoen euro beschikbaar voor het versterken van de Kop van Noord-Holland op het gebied van Waterstof, Maritieme innovaties en opleidingen. NHN speelt de komende jaren een belangrijke rol in de uitvoering van het waterstofprogramma en het maritieme innovatieprogramma METIP.

Droneshot METIP

Toerisme

Ons Holland boven Amsterdam team, verantwoordelijk voor de destinatiemarketing, heeft een pittig jaar achter de rug. De toeristische sector is een van de meest getroffen sectoren door corona. Online verlegden we de focus van het aantrekken van toeristen naar recreëren in eigen omgeving. In 2020 is onder andere gewerkt aan nieuwe arrangementen voor recreëren in eigen regio en om ondernemers in de sector te ondersteunen onder de noemer ‘beleef boven Amsterdam’.

Download het volledige jaarverslag 2020

Jaarverslag NHN 2020