Jaarverslag 2019

Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord

We werken samen in de regio om de ondernemers te helpen. En dat blijven we doen. Want in deze tijd van economische druk, komen wij in actie voor onze regio. Hoe we dat doen, lees je in ons nieuwe jaarverslag.

Het coronavirus vraagt om actie. Daar zijn wij mee aan de slag gegaan. Zo creëren we nieuwe kansen voor alle ondernemers in de regio.

OP ZOEK NAAR CONNECTIE

Samen met kennispartners lanceerden we NHNEXT, een regionaal kennisplatform voor ondernemers.

HULP BIJ FINANCIERING EN LENINGEN

We helpen start-ups, scale-ups en innovatief mkb bij overbruggingskredieten ten tijde van corona.

INZICHT & OVERZICHT

Op onze coronapagina vind je alle maatregelen voor ondernemers in NHN.

Investeringen binnenhalen in de regio. Hoe doen we dat?

Om investeringen naar de regio te trekken, is een goed en gezond vestigingsklimaat een basisvoorwaarde. Daarom werken wij hard aan de verbetering van het vestigingsklimaat.

Door gerichte marketing & acquisitie zorgen we dat bedrijven onze regio ook weten te vinden.

Als de interesse is gewekt om te investeren in Noord-Holland Noord, begeleiden we bedrijven bij het vinden van  financiering, vestigingslocaties en helpen we ze met groei en en innovatie. In clusterverband ondersteunen we groepen ondernemers door het organiseren van open innovatie en het zoeken naar Europese subsidiemogelijkheden.

Al deze activiteiten hangen met elkaar samen, want draai je aan één radertje, dan gebeurt er weinig. Maar breng je alles in beweging, dan investeer je in een gezonde regionale economie en welvaart. En dat werkt.

Acquisitie

MKB strategie

Verbeteren vestigingsklimaat

45 leads.

3 succesprojecten.

300 arbeidsplaatsen.

2 miljard euro.

In 2019 hebben de marketing en acquisitie inspanningen 45 leads opgeleverd met 3 succesvol afgeronde projecten: uitbreiding van Pall Medistad, nieuwbouw van Google en uitbreiding van Microsoft.

Waarom kiezen datacenters voor Noord-Holland Noord?

met Bjorn Borgers, NHN

Fabien Vieau van Google

NIEUWBOUW

‘De keuze voor Noord-Holland lag voor de hand.’

Google investeert een miljard euro in een nieuw datacenter op Agriport in Middenmeer. Het datacenter in Hollands Kroon biedt straks plaats aan zo’n 125 werknemers.

‘We hebben op het goede moment de juiste strategische keuzes gemaakt.’

UITBREIDING

Pall medistad

Bart Goossens van Pall Medistad
illustratie van een infuus

Pall Medistad maakt plastic zakken voor medicijnen voor alle grote farmaceuten in de wereld. Het bedrijf in medemblik groeit als kool en is de grens van 100 miljoen euro omzet gepasseerd. Omdat farmaceuten massaal overschakelen naar producten voor eenmalig gebruik, groeien ze ruim dertig procent. Deze uitbreiding betekent een forse impuls voor West-Friesland.

MKB STRATEGIE

Wat doen we voor ondernemers?

Ontwikkelingsbedrijf NHN vergroot de groeikansen van stuwende bedrijven in de regio door onafhankelijk maatwerk te leveren op het terrein van financiering, onderwijs & arbeidsmarkt, innovatie en huisvesting.

De bedrijfsverplaatsing van kwekerij Gitzels naar het Grootslag in 2019 is een mooi voorbeeld hoe dit tot succes leidt.

Verduurzaming in de glastuinbouw.

met Dave Vlaming en Mike Gitzels

Plantenkwekerij Gitzels investeerde in het samenbrengen van de bedrijfsactiviteiten in glastuinbouwgebied Het Grootslag. Er komt een hypermoderne kas voor biologische teelt. Dave Vlaming van Ontwikkelingsbedrijf NHN heeft geholpen bij de verplaatsing en ziet veel kansen in de verduurzaming van de glastuinbouwsector.

MKB STRATEGIE

Samen

werken

aan innovatie

Naast individueel maatwerk brengt Ontwikkelingsbedrijf NHN ondernemers en kennisinstellingen bij elkaar om samenwerking, innovatie en groei van de sector te bevorderen. Waar nodig wordt hierbij (Europese) financiering gezocht. In 2019 voerde Ontwikkelingsbedrijf NHN vijf Europese projecten uit.

Een van de 5 projecten met Europese financiering is TechValley, gestart in april 2019. De tien deelnemende bedrijven – voornamelijk machinebouwers – zijn vrijwel allemaal (wereld)marktleider in hun niche. Ondanks de grote verscheidenheid in producten en markten, hebben deze bedrijven een aantal gelijksoortige uitdagingen en vraagstukken op het gebied van ‘slimme’ machinebouw. TechValley helpt deze bedrijven van elkaar te leren en samen nieuwe ideeën te bedenken. En door samen te werken met Hogeschool Inholland kunnen we een brug slaan tussen opleiding en praktijk.

www.techvalley-nh.nl

Verduurzamen door samenwerken

De glastuinbouwsector gebruikt veel energie, dus verduurzaming van deze sector is belangrijk. Het Altongebied is een van de duurzaamste glastuinbouwgebieden van Nederland en een voorbeeld voor de sector.

Daar mogen we trots op zijn!

Van zaadjes tot bloemen en paprika’s. Dat is wat je vindt in Alton, een glastuinbouwgebied van 95 hectare (zo’n 63 voetbalvelden groot) bij Heerhugowaard. Inmiddels vind je er de mooiste sierteelt en een vooruitstrevende paprikateler: NH Paprika. Het is de eerste kweker in Nederland die paprika’s volledig klimaatneutraal teelt. De kassen zijn aangesloten op de bio-energiecentrale van HVC, die gestookt wordt op afvalhout van bewoners en bedrijven. Eind 2019 volgde Gootjes Allplant en sloot zijn kassen ook aan op het warmtenet.

Alton

Yaw, pitch & roll

Maritime drones boven

de Noordzee.

Tijdens de Drone Week in oktober 2019 is het Maritime Drone Initiative Noord-Holland (MDI) officieel van start gegaan. Het MDI maakt het mogelijk voor dronebedrijven om hun innovaties snel en in maritieme omstandigheden te testen.

'Toezicht op zee via drones neemt een vlucht’. John Spee van Ontwikkelingsbedrijf NHN over maritieme innovaties

met NHN Podcast

VESTIGINGSKLIMAAT

Werklocaties verduurzamen in de hele regio

In 2019 hebben wij in opdracht van de provincie gewerkt aan het verduurzamen van bedrijventerreinen. NHN ondersteunt ondernemers concreet bij het ontwikkelen van collectieve duurzaamheidsmaatregelen. Van zond, wind, warmte, groen gas tot geothermie: steeds meer terreinen stappen over van fossiel naar duurzaam.

Destinatiemarketing

De mooiste stranden, eindeloze tulpenvelden en volop historie

WAT WE NOG MEER DOEN?

NHN op de kaart

In één oogopslag zien wat er allemaal gebeurt in de regio en welke mooie ondernemers we hier hebben? Check NHN op de kaart!

JAARVERSLAG 2019

Download hier het complete jaarverslag 2019

ONTWIKKELINGSBEDRIJF NOORD-HOLLAND NOORD

Wij begeleiden bedrijven bij hun investeringen, met het oog op het creëren van nieuw werk in de regio.

Dit online jaarverslag van Ontwikkelingsbedrijf NHN is ontwikkeld in samenwerking met Beautiful Minds.