Innoveren
Blog

Kansen en mogelijkheden van immersive technologie voor de maakindustrie en machinebouw

VR en AR toepassingen hebben de potentie om veel waarde toevoegen aan de business lifecycle van uw machine, product of dienst. Welke waarde dat is en wat de kansen en mogelijkheden zijn, laten we zien aan de hand van een aantal use cases.

Blog door: Jan Luc Zandjans, BLUF

Op 4 en 11 juni organiseerde TechValley twee webinars. Op 4 juni stond het thema Immersive technologie (AR/VR) centraal. De webinars zijn georganiseerd door Ontwikkelingsbedrijf NHN en Parbleu in samenwerking met Leapforce. Jan Luc Zandjans van BLUF verzorgde de presentatie over de kansen en mogelijkheden van immersive technologie voor de maakindustrie en machinebouwAR/VR.

Wat is immersive technologie?

Even een stapje terug. Wat is immersive technologie? Om daar een goed antwoord op te geven, neem ik je mee in de verschillende termen die op dit moment gebruikt worden. Laten we beginnen met wat je waarschijnlijk al kent; Virtual Reality. Je ervaart VR  door middel van een VR-headset en bent in je ervaring compleet afgesloten van de buitenwereld. Daarnaast bestaat er Augmented Reality, hierbij ervaar je dat content óp de echte wereld wordt geprojecteerd. Het beste voorbeeld hiervan is natuurlijk Pokémon Go, ons allen wel bekend. Je ervaart AR via je smartphone of tablet, met gebruik van je camera zie je een toegevoegde (augmented) laag op de werkelijkheid. En dan hebben we nog Mixed Reality: hierbij ervaar je content niet als een laag óp de echte wereld, maar heeft het echt een eigen plek in de echte wereld. Mixed Reality kun je ervaren door middel van een MR-headset zoals de Microsoft HoloLens.

Use cases- Remote assistance​

Wij merken al jaren bij onze klanten dat het borgen van kennis over machines en producten steeds uitdagender wordt. Nieuwe, jonge onderhoudsmonteurs hebben niet dezelfde kennis paraat als de tegen zijn pensioen aanlopende vakman. Voor dit soort situaties is het van belang voor te sorteren op het borgen van kennis in tools die ervoor zorgen dat elke nieuwe onderhoudsmonteur volledig ondersteund kan worden. Microsoft Remote Assistance, beschikbaar op de Microsoft HoloLens 2 is hier een perfect voorbeeld van. Je geeft je personeel vanaf dag één alle kennis en mogelijkheden in handen.

Training

Onder ander het 70-20-10 leermodel van Charles Jennings leert ons dat ‘learning-on-the-job’ één van de beste methoden is om je personeel te trainen. Maar deze methode vereist ruimte voor het maken van fouten, en mensen die werken in gevaarlijke omgevingen of werken met kostbare machines, hebben die luxe niet.

Daarom past Virtual Reality goed bij het trainen van je personeel. Het vergroot de mogelijkheden van hoe we medewerkers kunnen trainen. VR maakt het mogelijk om je personeel in elke denkbare situatie te plaatsen, interactie te hebben met echte systemen en de impact van hun acties en gedrag te ervaren. Zonder de gevolgen.

Je creëert hiermee een ​​veilige trainingsomgeving en verhoogt de leer-retentie van je medewerkers. Bovendien is een training in VR een schaalbaar en kostenbesparend alternatief voor een trainingslokaal met een trainer.

Communicatie en verkoop

Immersive technologie biedt volop kansen voor marketing en sales professionals. Vooral Augmented maar ook Virtual Reality geeft de mogelijkheid om de doelgroep op een unieke manier in beweging te krijgen, te verleiden en te verbinden met uw machine, product of verhaal dat verteld wordt.

Met AR kun je bijvoorbeeld machines en producten in 3D hologrammen visualiseren in de fysieke ruimte van de potentiele klant. Hierdoor kun je beter inspelen op de beleving van de klant en het prikkelt de zintuigen meer dan vluchtige productinteracties in een presentatie, website of brochure. Voeg daar specifieke interactie aan toe, zoals het visualiseren van het in werking stellen van de machine of het inrichten van de ruimte van je potentiele klant, en hij krijgt een perfect beeld van de toegevoegde waarde.

Hoe begin je met immersive technologie voor jouw bedrijf?

Zoals de cases hierboven laten zien, en er zijn er meer, zijn er volop kansen en mogelijkheden om je bedrijf verder te brengen met immersive technologie. En het mooie is dat deze use cases geen verre toekomstvisioenen zijn, maar concrete tools waar je vandaag al mee zou kunnen beginnen. Blijf vooroplopen!

Auteur
Persoon op de foto - Jan Luc Zandjans

Jan Luc Zandjans, BLUF

Jan Luc Zandjans is mede-oprichter van immersive technologie bedrijf BLUF, dat is gespecialiseerd in het ontwikkelen van VR en AR oplossingen op het gebied van training, communicatie en sales. Tot hun klanten behoren o.a. Tata Steel, KLM en Vopak.

Gerelateerd