Holland boven Amsterdam, het beste wat Holland te bieden heeft. De molens, dijken, polders, dorpen en steden; alles is zelf geboetseerd door onze voorouders met noeste arbeid. De rijke natuur geeft het gebied kleur. Wij delen ons stukje van de wereld graag met jou. Maak kennis met de oneindige mogelijkheden en de vriendelijke, gastvrije en nuchtere inwoners.

Op deze manier afficheert onze mooie regio zich op de website Holland boven Amsterdam (www.hollandbovenamsterdam.com).

Een regio waar we trots op kunnen zijn, en die binnen- en buitenlandse toeristen veel te bieden heeft. Het Ontwikkelingsbedrijf heeft dit jaar de toeristische marketing voor de regio Holland boven Amsterdam mogen oppakken. Naast de genoemde website doen we dit door het voeren van verschillende campagnes in binnen en buitenland. De regio begint op te vallen, en dat merken we! Niet alleen omdat we een mooie zomer hebben, en het dus wel heel erg aantrekkelijk is tussen onze drie kusten en met het meeste binnenwater van Nederland, maar ook omdat de regio de marketing nu gemeenschappelijk doet in plaats van ieder voor zich. Een mooi voorbeeld is de presentatie van de regio op de West-Duitse TV.

Ikzelf zie de resultaten direct meetbaar in mijn eigen straat. Zo trof ik een jaar geleden praktisch geen enkele Duitse toerist in mijn woonplaats. Deze zomer zijn er vele te zien. Deze week botsten zelfs twee toeristen voor mijn voordeur op elkaar. Met duidelijke blikschade als gevolg. Wij zouden het waarschijnlijk afhandelen met een foto en het invullen van een formulier. Deze toeristen waren klaarblijkelijk anders gewend. De politie moest proces-verbaal opmaken. De inderhaast opgetrommelde agenten beheersten de Duitse taal niet, zoveel was al snel duidelijk. “Du bent aufgereden tegen die ander wagen”. Een mooie basis voor een Babylonische spraakverwarring.

Wat leert nu deze ervaring? Ja, marketing helpt. Duitse toeristen weten ons nog meer te vinden en ja, Duitse toeristen kunnen elkaar dan ook treffen in een ongeluk. Het betekent ook dat we onze dienstverlening moeten aanpassen aan wat we met marketing veroorzaken: een cursus Duits voor agenten. Ook in Noord-Holland Noord.

Thijs Pennink

Uit: NH Zaken september